Mina barn och jag

Mina barn och jag
Mina barn och jag

tisdag 11 oktober 2011

Andra dagen på cc blocket

Idag har Alexander fått cyterabin (cellgift). Denna medicin har många biverkningar bland annat feber, men peppar peppar så har Alexander inte känt av någonting ännu. Det han däremot känner av är de 24 kortisontabletterna han tar varje dag. Han blir pigg och milt sagt lite svängig i humöret...fortfarande har han ingen aptit och vill inte äta, jag känner mig orolig för jag vet ju att han behöver all näring han kan få.
Jag tjatar och trugar men har än inte lyckats så bra. Han dricker däremot bra och näringsshotsen han fick på NÄL har verkligen varit Alexanders räddning!
Detta blocket är "snällare" inte minst på så sätt att han inte får så mycket cellgifter som han brukar. Framförallt inte så många sorter. Bara tre sorter denna gång. AA blocket hade 6 stycken och BB blocket 5. Det bästa av allt är att Alexander inte får "det gula helvetet" methotrexatet. Det cellgiftet är fruktansvärt det är den som Alexander har fått så stora sår och blåsor i munnen och halsen. Vi hoppas att Alex kan få några fler dagar hemma denna gång mellan blocken. Han är så värd det!!!
Alexander har ju träffat en jämnårig kille som har samma behandlingstider för sin cancer som Alex har. Idag har de umgåtts hela dagen och det gör ju att tiden går fort för dem båda. Är så glad för Alex skull att han hittat en kompis som verkligen förstår vad han går igenom. De är ju liksom i samma båt. Själv har jag strosat en stund på stan medan Alex kompis var här. Det var underbart att komma ut i från sjukhustets väggar en  stund!
Imorgon ska vi förflyttas till NÄL och kanske hinner vi mellanlanda hemma några timmar innan nästa cellgiftsbehandling imorgon kväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar